Monthly Archives: mars 2018

Cykling för nybörjare

Cykling är en väldigt populär träningsform idag och fler och fler plockar upp detta. Är man en av dem som inte provat på denna träningsform tidigare men är intresserad av det, kommer vi här förklara hur man kommer igång på bästa sätt.

Till börja med behöver man ju en passande cykel och lite utrustning därikring. Beroende på om man väljer landsvägcykling eller cykla ute i skog och mark gäller det att välja rätt typ av cykel. Det kan vara bra att börja med lite billigare saker innan man verkligen vet om detta är en träningsform man vill satsa mer på.

I början är det viktigt att låta kroppen vänja sig vid att cykla oftare och längre. Detta är den huvudsaklige fokusen de första månaderna av träning och under denna tid ska man cykla ganska lugnt och trappa upp successivt.  Först efter någon månad kan man börja lägga in träningspass med högre intensitet. Några månader efter det kan man sedan satsa på att inkludera intervallträning.

Steg ett är att kunna cykla längre pass. Detta låter musklerna anpassa sig till högre förbrukning av syre och bränsle. Men det kommer även låta senor och ligament lära sig hantera nötningen och belastningen som cykling kräver. När man känner att man kan köra pass på 90 minuter är det dags att börja öka intensiteten. För den som både är ovan cyklist och ganska otränad bör man satsa hela första halvåret på lågintensiv träning.

När man kommit så långt att man klarar av sina högintensiva träningspass är det som sagt dags att börja tänka på intervallträning. Detta är ett väldigt effektivt sätt att bygga upp konditionen, men för bästa resultat ska man även inkludera vanliga träningspass också. Här kan det vara smart att följa ett program så man inte tar i för mycket och riskerar att skada sig, eller för litet och inte ser förbättringar i resultaten.